Marketing & Sales

Commercial Museumweek 2020

Museumvereniging

De opdracht:

Maak voor de eerste digitale editie van de museumweek een TV- en radiocommercial rekeninghoudende met de 1,5 meter regel. Vanwege COVID19 vond de Museumweek in 2020 online plaats. Het thema was 75 jaar culturele vrijheid. Doel was aandacht te genereren voor de online activiteiten in de Museumweek.

Doelgroep:

Huidige musea- en kunstliefhebbers, en niet-frequente, maar potentieel geïnteresseerde, museumbezoekers.

Onze oplossing:

In de TV commercial gebruikten we het (aangepaste) Gouden Kader om mens en pronkstuk ‘te vangen’. We portretteerden zes mensen in een thuissituatie met een pronkstuk dat symbool staat voor vrijheid. Deze vorm sloot mooi aan bij het laten zien dat kunst en cultuur mensen troost en vreugde kan geven waar dan ook, dus ook thuis! Op basis van de voice-over tekst maakten we ook een radiocommercial van 15 seconden. 

Inzet en effectiviteit:

Op televisie hebben we met een 20 seconden spot en 5 seconden tag-on zo’n drie kwart van de Nederlanders van 25 jaar en ouder weten te bereiken. Omdat met televisie gemakkelijker oudere doelgroepen bereikt worden, is er met de inzet van radio en online video meer focus gelegd op de jongere doelgroep.  Voor de nog jongere doelgroep werden er enkele spots specifiek rondom programma’s op NPO Zapp(elin) ingeplant. Die werden in deze ‘coronatijden’ elke dag uitgezonden.

In totaal zijn er 120.000 bezoeken aan online musea gebracht en meer dan 10.000 wandelingen langs het online Gouden Pronkstuk op de Dam afgelegd!

Meer Marketing & Sales stories