Experiences

Museumkids Awards

Museumvereniging

De opdracht:

Bedenk en produceer een evenement, waarin de jaarlijkse uitreiking van Museuminspecteur van het jaar, en de bekendmaking van de musea die Kidsproof zijn, samenkomen.

Museuminspecteurs, dat zijn kinderen die verslag doen van hun bezoeken aan musea. Zij kunnen stemmen vergaren van bijvoorbeeld klasgenoten en vriendjes. Uit elke provincie mag de meest populaire museuminspecteur met zijn/haar klas naar het evenement komen.  Daaruit wordt dan de Museuminspecteur van het jaar gekozen. De Museuminspecteurs beoordelen ook de bezochte musea op hoe geschikt ze zijn voor kinderen. Ook hieruit wordt per provincie het beste KidsProof museum gekozen en is er een landelijke winnaar.

Het mag geen gewoon evenement zijn, maar moet een beleving vormen voor de aanwezige kinderen, waar ze het nog lang over zullen hebben. Tegelijkertijd moet het evenement bijdragen aan het werk van de Museumvereniging.

Doelgroep:

Alle Museuminspecteurs uit Nederland met hun achterban en directies en medewerkers van Nederlandse musea.

Onze oplossing:

Plaats van handeling was het Nationaal Militair Museum in Soest. Geheel in stijl werden de 10 schoolklassen ontvangen door ‘dril sergeanten’ om samen een speurtocht door het museum te ondernemen. Zo werd de geheime code gevonden waarmee de Museuminspecteur van het jaar kon worden onthuld. Van tevoren waren alle genomineerden al op school en thuis bezocht door presentator Alberto Radstake. De social media clips hiervan werden enthousiast gedeeld.

De uitreiking, gepresenteerd door Kim Lian van der Meij, had veel interactieve onderdelen en werd deels live gestreamd voor alle museummedewerkers die niet aanwezig konden zijn.

Zcene bedacht samen met Thera Productions het concept, produceerde alle video content en regisseerde het complete evenement.

Inzet en effectiviteit

De bekendmaking van Museuminspecteur van het jaar leverde veel publiciteit op. De kinderen en hun klasgenoten hebben een heerlijke dag gehad. Allemaal kregen ze via de mail nog social media clips die ze fanatiek hebben gedeeld.

De achterban van museumdirecties waren blij met alle aandacht voor het kidsproof zijn van musea.

Meer Experiences stories