Webcasts

Museumweek 2020

Museumvereniging ism Q&A en Xsaga

De opdracht:

Hoe krijg je de boodschap van de Museumweek over het voetlicht, als alle musea gesloten zijn door de COVID-19 lockdown? Hoe interesseer je een doelgroep die (nog) niet vaak een museum bezoekt dit toch te gaan doen zonder ze fysiek te zien en te spreken?

Want normaal gesproken vinden er in het hele land ‘gouden momenten’ plaats, waar een pronkstuk van een bepaald museum in de spotlight staat, meestal midden in het centrum van een stad. En zijn er avonden in musea speciaal voor jongeren, pop-up musea door scholieren ingericht en nog vele andere live activiteiten.

Doelgroep:

Huidige musea- en kunstliefhebbers, en niet-frequente, maar potentieel geïnteresseerde museumbezoekers. 

Onze oplossing:

In ongeveer een maand hebben we, samen met de vaste partners, de hele Museumweek digitaal gemaakt.

Samen met het digitale Gouden Pronkstuk op de Dam vormden de  #OnsEchteGoud uitzendingen de ruggengraat van de digitale museumweek: iedere dag een digitale live uitzending op een vast tijdstip. We noemen het bewust de ruggengraat, omdat in de uitzendingen alle losse campagne onderdelen (het Gouden Pronkstuk, jouw eigen pronkstuk, virtuele tours) met elkaar verbonden worden én worden aangejaagd. 

Zcene verzorgde het redactieteam, de eindredactie, regie, productie van de content en de techniek.

Inzet en effectiviteit:

#OnsEchteGoudTV was een onderdeel van een grootschalige campagne i.s.m. Xsaga, Q&A communicatie en natuurlijk de Museumvereniging zelf. Van 20 t/m 26 april was er iedere dag een live uitzending via YouTube.

– 84% van de niet-frequente bezoekers die door de Museumweek een nieuw museum hebben leren kennen, geeft aan ook daadwerkelijk geïnteresseerd te zijn om dit museum te gaan bezoeken. (Bron: Validators onderzoek)

Bekijk de uitzendingen

Behind the scenes:

Meer Webcasts stories